Sobotní dubnové ráno. Mnozí vyrazili na cestu do Brna z odlehlých
končin a Brno přichystalo pro některé účastníky procvičení
orientačního smyslu, než se na místo konání do studia Lávka dostali.
Složení a obsazení nástrojů bylo vyrovnané co do počtu altsaxofonů a
tenorů. Rodinu saxofonů doplňovaly i dva baryton saxofony. Studio Lávka
nabízí sice nevelký, ale příjemný, stranou položený a dobře ozvučený
prostor, který byl pro workshop ideální. Audiotechnika zpočátku vypovídala
službu, ale vše se podařilo vyladit.
Teoretické debaty, tak jako obvykle, směřovaly k základním technickým
problémům a tématům týkajících se práce s dechem a postavení nátisku.
Hudební maratón byl odstartován krátkým shrnutím nezbytných znalostí
harmonie a připomenutím principu psaní akordických značek a pokračoval
rytmicko-intonačním setem jednoduchých improvizací na běžně používané
dvouakordové progrese, založené na pentatonickém přístupu k tvorbě
sóla. Kritériem byla pouze dvě hlediska: přesný rytmus a intonační
jistota. Rozdílnost v rytmech a zejména ve frázování a v „timingu“,
pomohly odlišit změny hudebních stylů. Od přesné a svižné latiny
v bossa nově a v latin – popu k tečkovanému, velmi volnému blues –
shuffle frázování a jazzovému triolovému rytmu. Funková houpačka
akordických funkcí IIm7 – V7 se stala základem
k použití mnoha souvisejících pentatonik a modálních stupnic
napasovaných na jednoduchý šestnáctinový funky groove.
Am7 | Am7 | D7sus4 | D7 |
Neděle se od rána nesla v duchu pravidel a zásad pro hraní v dechové sekci. Zněla jazzová balada, smooth jazz, swing a blues, samba, rock, pop a funk. Všichni hráči vytvořili jednotnou sekci v jednoduchých tématech s typickými prvky toho daného stylu a zároveň tvořili podklad po sólistu. Důraz byl kladen na lineární vedení hlasů, přesné frázování, akcenty, harmonický rytmus, dynamiku a na pravidla motivické práce při horizontální i vertikální improvizaci s použitím chromatismů, aby každé sólo bylo nejen intuitivní, ale i neotřelé, originální a promyšlené v jednoduchosti. Výsledným spojením všech probíraných doškálných i mimotonálních harmonických funkcí, vztahů a improvizačních prvků vzniklo na místě téma s tonálním vybočením, které nabízelo mnoho možností v harmonickém i rytmickém přístupu k realizaci sóla:
Pop Funk in A moll
||: Am7 | D7 | Am7 | D7 :||
F | Em | Dm | C |
F | Em | Dm | E7alt |
Tento podklad je možno stáhnout zde
Večer, na samý závěr nedělního semináře, zaznělo věhlasné téma
„St. Thomas“ od Sonnyho Rollinse. 5. Brněnské saxofonové setkání tak
bylo zakončeno, účastníci se rozjeli domů. Snad všichni byli inspirováni
a motivováni, posunuli o další stupeň svou hru na saxofon a rozšířili
své znalosti v harmonii a improvizační dovednosti. Příští rok je
příležitostí pro všechny zúčastněné saxofonisty opět do Brna na
6. setkání přijet a zároveň i pozváním pro každého, kdo se tentokrát
zúčastnit nemohl. Volný nátisk a široký dech,
Dušan Čech