Gymnázium J. N. Neumanna stalo se ten květnový víkend epicentrem
jazzových improvizací. Přítomni byli hráči na altsaxofony, tenory a
barytonsaxofon. Seminář otevřel rozbor fundamentálních prvků
souvisejících s hrou na saxofon. Ty stále a stále znovu zůstávají
žhavým želízkem v ohni nejen začínajících, ale možná více těch
pokročilých saxofonistů. Přemýšlení o osobním tónu,
o intonaci, o pocitu při hře a o práci
dechu, o úloze hrtanu a oblasti krku vůbec, zdají se být
záležitostmi banálními, ale jejich uchopení může mnohé hráče vyvést
z bludného kruhu intonační a tónové nejistoty. Diskuze se stáčela kolem
alikvótních tónů, kolem smysluplnosti a významu
vydržovaných tónů. Zájem se rozvinul u tématu "pozice
nástroje při hře“ nebo u různého pohledu na saxofonový
nátisk. Pochopení těchto základních prvků je předpokladem
k přirozenému a volnému postupu, při němž saxofonista nepocítí brzy
svůj limit v osobním růstu. Neodmyslitelným tématem je spojená soustava
nátisk a dech. Správné pochopení brániční opory,
s ohledem na čistý zdravý tón má zásadní vliv na jistou
intonaci spíše než značka hubice a plátků.
Nesmírně přínosná byla metoda k určení správného ladění saxofonu
zcela bez ladičky, v závislosti na pevnosti resp. volnosti
nátisku a tím k určení ideální polohy hubice na esu
nástroje.
Ústředním plánem byla improvizace v základní bluesové
harmonické struktuře. Probrány byly nejrůznější přistupy k tvorbě
linky horizontálního i vertikálního vedení. Způsob stanovení možných
použitelných pentatonik či hexatonik a rytmizace jejich tónů je
nevyčerpatelným zdrojem pro předlouhou plejádu sól.
Padly tipy na použití dalších modálních stupnic, z nichž zejména
dorian a mixolydian jsou těmi základními, až po
pokročilejší přehodnocení harmonických funkcí a realizaci
modálních záměn vycházejících z modů Jazz
minor a Harmonic minor. Zpestřením byly perfektně znějící
soulové stupnice, což jsou permutace bluesových molových stupnic
s výskytem chromatismů. Jejich použití ve funku, soulu a popu je
klíčové, tvoří typický znak a sound daných stylů.
V neděli, jež byla od brzkého rána vhodně nazvána „deštnou“, byly nastíněny způsoby nazírání na častý akordový postup typický pro mnohé jazzové standardy, zejména z kategorie Rhythm Changes.

Pochopení harmonického kontextu, rozkódování jednotlivých funkcí a jejich společných znaků, zjednodušení harmonického zápisu, stanovení hypotetických substitucí, vypsání možných škál a modů, to vše spolu s výběrem improvizační techniky vyústilo následně k vytvoření nejen teoreticky správného, ale hlavně osobitého, zajímavého sóla. Neméně podstatnou složkou pro svobodnou improvizaci je zohlednění toho, jak zacházet s jednotlivými tóny (a to i jen s několika) co do frázování, členění, polyrytmů a spojování do riffů a intervalů, volbou artikulace, uplatnění akcentů, a to vše s důrazem na timing a neustálého akceptování groovu. Důraz byl kladen na vizuální představu lineárního vedení a pohybu všech čtyř hlasů v souladu s přísným spojováním akordů. Je to důležité pro stanovení společných tónů tvořících základní kostru.
Výtah z materiálů pro účastníky workshopu zde:
I VI7
IIm7 V7 metody improvizace
A samozřejmě aktuálně zveme na nejbližší hudební akci, velmi intenzivní, každoroční 11. saxofonové setkání ve Lhotce u Mělníka
Široký dech, Dušan Čech