Před časem byl zveřejněn dotazník zaměřený na osobní zkušenosti se syntetickými (polypropylenovými) plátky Légère.
Saxofonisté, kteří tyto plátky vyzkoušeli, nebo je trvale používají, přispěli svými postřehy do veřejné studie a napomohli k lepšímu rozhodování pro ty, kdo o plátcích Légère uvažují.
Z průzkumu vyplynuly další neobyčejně zajímavé skutečnosti:
1. Z počtu všech saxofonistů, kteří dotazník na internetu otevřeli,
se rozhodlo vyplnit a sdílet své zkušenosti s plátky pouze
27,3%. Buď se 72,7% těch, kdo na Légèry
hraje, pouze zvědavě zajímalo o tematických okruh dotazů, ale dotazník je
otázkami z nějakého důvodu nezaujal, jsou vytíženi, jejich čas je tou
nejdražší komoditou, případně jsou pouze post Covidově líní kliknout na
jednu z odpovědí.
A nebo šlo právě o saxofonisty, kteří se o Légèry jen
zajímali, ale ještě se nerozhodli jej zakoupit. V tom by je zkušenosti a
dojmy ostatních mohly nasměrovat.
2. Plátky Légère se vyskytují vzácně vyrovnaně ve všech prodávaných varietách
3. O rozhodnutí používat plátek Légère dokonce rozhodují hudebně zcela irelevantní aspekty mimo ozev, zvučnost, ladění, mimo výraz, témbr a dynamiku. Aspekty, která s muzikou, jako takovou, opravdu vůbec nesouvisí. Ale to jde spíše o výjimečnou kuriozitu. Dostaneme se k ní na závěr studie
4. Zúčastnění saxofonisté používají Légère s velmi rozmanitou paletou hubic, takže se nedá žádná hubice označit jako nejrozšířenější, nejvhodněji kombinovatelná či „většinová“.
Nejpoužívanější typ
Nejpoužívanějšími typy Légère jsou Signature Series a American Cut a to ve vzácné shodě 33%. Studio Cut je z nich nejméně často používaný.
Nejčastější tvrdost
Nejčastější tvrdostí je 2,25, ale například v kombinaci s hubicí Theo Wanne Ambika 7 byla uvedena tvrdost Signature Series 3,25 a naopak tvrdost 1,75 použili saxofonisté na více otevřené hubice Otto Link, Berg Larsen DG
Těsnost
Díky absenci jakéhokoli vyraženého nápisu na spodní (příložné,
styčné) straně plátku, které by působily nerovnosti (jako je tomu
u plátků rákosových) hodnotí těsnost Légère na své
hubici 55,6%, saxofonistů jako výbornou a
22,5% jako dobrou, nebo též běžnou, což je obzvlášť
zajímavé, neboť rovina plátku je z výroby dokonale rovná (na rozdíl od
vystupujícím písmem „potištěných“ či vyražených a nerovných
plátků Vandoren JAVA, nebo Red Cut, které
informují doslova v románech informací, včetně sériového čísla)
Je proto pravděpodobné, že vinu na netěsnosti nese pouze nevyhovující
ligatura, její špatné umístění proti plátku na hubici a
nebo dokonce nerovná deska hubice. Vyskytuje-li se netěsnost až postupem
času, jde o jev související s prohnutím plátku následkem silové hry
s extrémně upjatým nátiskem (lock-jaw syndrom) a nedokonalým
přilnutím k desce.
Podle uživatelů výborně těsní Légère na jejich hubicích Dave Guardala Crescent, Claude Lakey 7*, Joddy Jazz Super Jet 7, Joddy Jazz HR 6, Otto Link, Yamaha 6C, netěsnost a podfukování uvádějí hráči u hubic Aaron Drake 8, Berg Larsen DG, Guardala MB2, Theo Wanne Ambika 7. Studie se bohužel nezaměřuje na druh použité ligatury, která v celém problému sehrává naprosto klíčovou roli. Pouze u hubic Theo Wanne, jejichž pevnou součástí je upínací mechanismus, je to informace přinášející informaci s jasnou výpovědní hodnotou.
Ozev v pianissimu
V průzkumu se objevila široká škála dojmů chování plátků Légère v pianissimu i ve forte. Doslova neexistuje trend, který by vyloženě chválil nebo kritizoval plátky za ozev v obou mezních dynamikách hry. Jako vysloveně zajímavé subjektivní postřehy hry v pianissimu se vyskytly tyto komentáře:
- „rákosový umožňuje lepší pianissimo, ale ne o moc“
- „plátek funguje bez problému, musí být ale dostatečně rozehrán“
Ozev ve forte
Postřehy ke hře ve forte jsou všeobecně pochvalné:
- „srovnatelný, možné ještě snazší, než rákosový“
- „je o co se opřít, tedy ozev velmi dobrý“
Tónová barva
Zde se pochopitelně objevují rozmanitější zkušenosti s originálními, někdy až překvapivými osobními dojmy a závěry z plátků Légère.
- „trochu širší tón, než u klasických dřevěných, na jazz se mi moc líbí“
- „Jsem spokojen, myslím si ale, že na plastové plátky je potřeba hrát v podstatě denně, nebo pravidelně, tak lze dosáhnout opravdu zvukových kvalit jak u klasických plátků“
- „je ostřejší, ale to mi právě vyhovuje. Když si na ně člověk zvykne, dá se s tím i pracovat“
Ozev v krajních polohách saxofonu
Vesměs jsou spokojení všichni uživatelé. Z detailnějších a konkrétnějších odpovědí, které mnohé napoví:
- „super obě polohy“
- „spodní poloha skvělá, vrchní a altissimo je tupější i pocitově níž ladění. Zde je dřevo lepší pro práci ve vrchní krajní poloze“
Spokojenost s laděním
Převážná většina saxofonistů je spokojena a nepociťují rozdíl.
- „tím, že jsou plátky stálejší, tak s laděním není problém (při vhodné volbě tvrdosti)“
- „je stabilní, ale…ve vrchní krajní poloze tupější a nižší ladění. Tedy vcelku ANO, ale vždy by to mohlo být lepší“
Změna nátisku s Légère
Légère bez namáčení
Trvanlivost a dlouhá životnost
Pocit v ústech
Volba mezi rákosem a syntetikou
Celkové shrnutí
Obliba tradičních rákosových plátků nijak znatelně nepřevyšuje
syntetické plátky Légère. Přesto Légère
zřejmě hned tak nepřeberou vládu a prvenství v používání, zejména
proto, že na trhu je několik typů syntetických plátků, které nabízí
ještě jiné vlastnosti, než polypropylenové Légère. Například plátky
VENN.
Jak bylo patrné, rozhodují o tom herní vlastnosti, tónové dispozice ale
občas i třeba takové ekologické smýšlení, spojené s obavami o osud
planety.
- „…plátky Légère jsou z plastu. Nevím sice z jakého, ale je fakt, že ani PVA plasty nejsou tak lehko v přírodě rozložitelné, jak nás svým alibistickým marketingem přesvědčují výrobci. Recyklace plastů (ropných i na rostlinné bázi) je v praxi zatím též jen pohádkou, tak sa snažím podporovat jejich výrobce a výrobu co nejméně“ (přeloženo ze slovenštiny)
Je velmi pravděpodobné, až téměř jisté, že toto výrobce a designéry v Kanadské laboratoři Légère při ladění zvukových vlastností plátků ke spokojenosti saxofonistů a klarinetistů ani ve snu nenapadlo… Ale v Kanadě se jistě zajímají spíše o názory hudebníků z praxe, s jasnými požadavka na tónové vlastnosti a až na 99. místě o poznámky eko aktivistů.